Nedostatok vitamínu D u detí

nedostatok vitamínu D

Nedostatok vitamínu D u detí je pomerne bežný problém, o ktorom mnohí rodičia ani netušia. Vitamín D je dôležitý pre zdravie našich kostí a svalov. Menej známy je však fakt, že jeho nedostatok má súvis aj s oslabenou imunitou a náchylnosťou k infekciám (predovšetkým respiračným), s niektorými typmi rakoviny, mentálnymi poruchami, cukrovkou a kardiovaskulárnymi či autoimunitnými ochoreniami.

Vitamín D je známy aj ako slnečný vitamín, pretože sa tvorí v našej koži účinkom slnečného žiarenia. Bohužiaľ, v našich zemepisných šírkach máme v období od októbra do marca nedostatok slnečného svitu. Vonku trávime len obmedzený čas a väčšiu časť tela máme zakrytú. V prípade, že naša strava nie je práve ideálna (t.j. nekonzumujeme bežne tie „správne“ potraviny), nedostatok vitamínu D je na svete. Dbať na dostatočný prísun vitamínu D je potrebné najmä u dojčených detí. Nedostatok vitamínu D u detí môže mať za následok zvýšenú chorobnosť, kazivosť zubov či zníženie svalovej sily.

Výskumy ukazujú, že nedostatok vitamínu D sa stáva celosvetovým problémom so závažnými dôsledkami na ľudské zdravie.

Pravidelné prechádzky s dieťaťom

Zrejme každá mamička pozná túto radu. Ale ruku na srdce – zamysleli ste sa niekedy, prečo je to dôležité? Jedným z dôvodov je aj vitamín D. Viete ako súvisí nedostatok vitamínu D u detí s imunitou alebo prečo dávame našim deťom už od 2. týždňa života “kvapky” s vitamínom D?


Prečo je vitamín D dôležitý?

Vitamín D je esenciálny pre zdravie našich kostí a svalov. Zohráva totiž dôležitú úlohu v metabolizme vápnika, zodpovedá za vstrebávanie vápnika v čreve, podporuje mineralizáciu kostí a je dôležitý pre správne fungovanie svalov.

Nedostatok vitamínu D sa dáva do súvisu s množstvom chronických chorôb, ako je osteoporóza (“rednutie” kostí, ktorá ma za následok napr. zlomeniny), rakovina, diabetes, poruchy imunitného systému a zvýšená chorobnosť, hypertenzia a kardiovaskulárne ochorenia.

Zdroje vitamínu D

Hlavným zdrojom vitamínu D je vystavenie sa slnečnému žiareniu. Hlavnými rizikovými skupinami, ktoré sú ohrozené nedostatkom vitamínu D sú deti, chorí a starší ľudia. Dôvodom je obmedzený pobyt na slnku (u nás najmä v zimnom období) a nedostatočný príjem tohto vitamínu v strave (obmedzená konzumácia rýb).

Produkciu vitamínu D potláča aj používanie opaľovacích krémov s ochranným faktorom vyšším ako 30, a to dokonca o 95-99%. Na druhej strane tu však máme riziko rakoviny kože ako dôsledok opaľovania.

nedostatok vitamínu D

Významným zdrojom vitamínu D sú však aj potraviny, predovšetkým živočíšneho pôvodu, najmä rybí olej, mastné ryby (losos), pečeň, vaječný žĺtok. Odporúčaná denná dávka vitamínu D je u dospelých 10 μg a seniorov 15 μg.

Nedostatok vitamínu D u detí a jeho prejavy

Výskumy posledných rokov ukazujú, že nedostatok vitamínu D sa stáva závažným globálnym problémom. Nedostatok vitamínu D u detí vzniká napr. ako dôsledok dojčenia bez adekvátneho vystavovania slnečnému žiareniu a súčasne dodávania tohto vitamínu zvonku, napr. vo forme kvapiek.  

Dojčenie a nedostatok vitamínu D u detí

Podobne ako vitamín K, aj vitamín D sa nachádza v materskom mlieku v extrémne nízkej koncentrácii. Keďže v zimnom období je v našich zemepisných šírkach nedostatok slnečného žiarenia, tvorba tohto vitamínu je v koži batoliat obmedzená.

Preto sa u nás podáva deťom od 2. týždňa života 400-800 IU denne (IU- international units, medzinárodné jednotky) vitamínu D3 (obvykle Vigantol). Podávanie vitamínu D sa odporúča aj v druhom roku života dieťaťa, predovšetkým v zimných mesiacoch.  Súčasne sa u detí odporúča vystavenie slnečnému žiareniu aspoň 20 min denne.

Dlhodobý nedostatok vitamínu D u detí vedie k vzniku rôznych zdravotných komplikácíí napr.

  • vznik rachitídy – deformácie kostry (chrbtica, dlhé kosti, lebečná kosť)
  • pretrvávanie fontanely do 2. roku života
  • oneskorený rast zubov
  • defekty skloviny a zubné kazy
  • zníženie svalovej sily a tonusu
  • zvýšená náchylnosť k infekciám, a teda zvýšená chorobnosť detí

nedostatok vitamínu D

Nedostatok vitamínu D v dospelosti

Nedostatok vitamínu D postihuje v značnej miere aj starších ľudí, ktorí sú zvlášť rizikovou skupinou. Starnutím klesá množstvo provitamínu 7-dehydrocholesterolu v koži a teda klesá aj schopnosť produkcie vitamínu D. Nedostatok vitamínu D u dospelých tak vedie k zvýšenému odbúravaniu kostnej hmoty, ktorého dôsledky sú napr.

  • myopatia
  • spontánne zlomeniny
  • ohýbanie dlhých kostí
  • osteoporóza
  • v neskoršom veku väčšie riziko zlomeniny bedrového kĺbu a iných zlomenín

Čo je vitamín D – kalciferol

Vitamín D, nazývaný aj kalciferol, je svojou štruktúrou blízky steroidom. Vitamín D vzniká zo svojich provitamínov pôsobením slnečného žiarenia (UV svetla). Názvom vitamín D sa v skutočnosti označujú najmä 2 blízko príbuzné zlúčeniny:

  • vitamín D2 – ergokalciferol (rastlinného pôvodu)
  • vitamín D3 – cholekalciferol (vzniká v koži človeka a tele rýb)

vitamín D - štruktúra

Vitamín D2 verzus vitamín D3

Pre človeka je najdôležitejší vitamín D3 (cholekalciferol). Náš organizmus je schopný vlastnej syntézy tohto vitamínu, a to v koži premenou z provitamínu 7-dehydrocholesterolu za účasti UV žiarenia. Až 90% vitamínu D3 v našom tele pochádza z premeny provitamínu D3 na cholekalciferol v koži.

Vitamín D2 a D3 sa oficiálne považujú za rovnocenné a vzájomne zameniteľné. Pravdou však je, že vystavenie sa slnečnému žiareniu prípadne konzumácia rýb nám poskytujú vitamín D3 t.j. cholekalciferol. Niektoré štúdie naznačujú, že účinnosť vitamínu D2 je nižšia ako D3, ktorý naše telo prirodzene vytvára.

Vedeli ste?

Vitamín D2 je rastlinného pôvodu. Táto bioaktívna forma vitamínu D, označená ako vitamín D2,  bola vyrobená okolo roku 1920 ultrafialovým ožiarením rastlinného materiálu. Proces bol patentovaný a použitý farmaceutickými spoločnosťami pre vyvinutie preparátov vitamínu D2.

Účinnosť vitamínu D2 a D3 porovnávali viaceré vedecké štúdie. Získané výsledky ukázali, že vitamín D2 vykazuje len ⅓ účinku vitamínu D3 a tieto formy vitamínov nie sú vzájomne rovnocenné.

Cesta vitamínu D v našom tele

Vitamín D vytvorený v koži alebo prijatý potravou sa transportuje do pečene, kde sa premieňa – hydroxyluje na kalcidiol (25-hydroxycholekalciferol). Tento metabolit je hlavnou cirkulujúcou formou vitamínu D, ktorú organizmus využíva. V obličkách sa ďalej premieňa – hydroxyluje na 1,25-dihydroxyvitamín D (kalcitriol), vlastnú účinnú formu vitamínu D.

Kalcitriol vytvorený v obličkách je steroidný hormón, zodpovedný za vstrebávanie vápnika a fosforu v čreve, udržiavanie homeostázy vápnika/fosforu v krvi a mineralizáciu kostí.

Ako sa však ukázalo, imunitné bunky a mnohé orgány taktiež dokážu syntetizovať kalcitriol a disponujú receptormi pre tento hormón. Vitamín D ja tak dôležitý nielen pre zdravie našich kostí, ale ovplyvňuje aj imunitné funkcie, kardiovaskulárne zdravie a reguluje rast buniek.

Použité zdroje

  1. Armas, L. A., Hollis, B. W., & Heaney, R. P. (2004). Vitamin D2 is much less effective than vitamin D3 in humans. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 89(11), 5387-5391.
  2. Dawodu, A., & Tsang, R. C. (2012). Maternal vitamin D status: effect on milk vitamin D content and vitamin D status of breastfeeding infants. Advances in Nutrition: An International Review Journal, 3(3), 353-361.
  3. Fajfrová, M. J. Vitaminy a jejich funkce v organizmu.
  4. Hossein-nezhad, A., & Holick, M. F. (2013, July). Vitamin D for health: a global perspective. In Mayo Clinic Proceedings (Vol. 88, No. 7, pp. 720-755). Elsevier.
  5. Houghton, L. A., & Vieth, R. (2006). The case against ergocalciferol (vitamin D2) as a vitamin supplement. The American journal of clinical nutrition, 84(4), 694-697.
Spread the love
Komentáre